Azərbaycan maarifçiləri - Sona Vəliyeva yazır

YAZARLAR 09:07 / 14.03.2025 Baxış sayı: 456

 

Azər­­bay­­can­­çı­­lıq ide­o­­lo­­gi­­ya­­sı­­nın ar­­dı­­cıl və məq­­səd­­yön­­lü for­ma­laş­ma­­sı pro­­se­­si el­­mi ədə­biy­yat­da XIX əsr­­də tə­­şək­­kül və in­ki­­şaf ta­­pan ma­a­­rif­­çi­­lik hə­­rə­­ka­­tı­­na aid edi­­lir. O dövr­­də çar Ru­si­ya­­sı Azər­bay­­ca­­nı öz in­­zi­­ba­­ti ida­­rə­­et­­mə sis­­te­­mi­­nə da­­xil edə­rək, "Azər­­bay­­can" sö­­zü­­nü ümu­­mən xal­­qın yad­­da­­şın­­dan sil­mə­yə ça­­lı­­şır­­dı. Ay­­rı-ay­­rı qu­­ber­­ni­­ya­­la­­ra, ca­­ni­­şin­­lik­­lə­­rə, qə­za­la­ra bö­­lün­­müş Azər­bay­can bü­­töv­­lük­­də “Qaf­­qaz”, “Za­­qaf­­qa­­zi­­ya” məf­hum­la­­rı için­­də əri­­dil­­miş­­di. Ma­a­­rif­­çi­­lik hə­­rə­­ka­­tı xal­­qın bü­­tün bu məh­­ru­­miy­­yət­­lə­­rə mü­­qa­­vi­­mət re­­ak­­si­­ya­­sı ki­­mi mey­­da­­na gə­lə­rək, ta­­ri­­xi yad­­da­­şın it­mə­­mə­­si, ana di­­li­­nin, adət və ənə­­nə­­lə­­rin qo­­ru­­nub sax­­lan­­ma­­sı, in­­ki­­şa­­fı, mə­­nə­­viy­­ya­­tın, mil­­li də­yər­lə­rin ya­şa­­dıl­­ma­­sı, bü­­töv­­lük­­də mil­­li şü­u­­run oyan­­ma­­sı və mil­­li özü­nü­dərk pro­­se­­si­­nin

güc­mə­si   üçün mü­­hüm tə­­kan­­ve­­ri­­ci rol oy­­na­­mış­­dı.

Mir­­zə Fə­­tə­­li Axun­­dov bu dövr­­də Azər­bay­can xal­­qı­­nın mü­tə­rəq­qi ide­­al­­la­­ra in­­teq­­ra­­si­­ya­­sı ba­­xı­­mın­­dan əsl ta­­ri­­xi və müs­təs­­na əhə­miy­yət­­li xid­­mət­­lər gös­­tə­­rir­­di. O, ye­­ni, Av­­ro­­pa tip­­li ədə­biy­ya­tın dram, ədə­­bi tən­­qid ki­­mi janr­la­­rı­­nı ana­­dil­­li ədə­­biy­­ya­­tı­­mı­­za da­­xil et­­mək­­lə xal­q­la can­lı ün­siy­yə­­tin ye­­ni me­­tod­­la­­rı­­nı ta­­pır­. Axun­­dov öz ko­­me­­di­­ya­­la­­rın­­da mil­­li hə­­ya­­tı­­mı­­zın ger­­çək­­lik­­lə­­ri­­ni, adət-ənə­­nə­­lə­­ri­­ni, ic­­ti­­mai dav­ra­nış nor­ma­­la­­rı­­nı güz­­gü ki­­mi əks et­­di­­rir, bu hə­­ya­­tın ge­­ri­­lik­­çi tə­­rəf­­lə­­ri­­ni tən­­qid et­­mək­­dən çə­­kin­­mir, xal­­qa şi­­rin ya­­lan­­lar söy­lə­mək­­dən­­sə, əsl maa­rif­­lən­­dir­­mə – acı ger­­çək­­lə­­ri gös­­tər­­mək yo­lu­nu tu­­tur­­du.

Baş­­da Azər­­bay­­can xal­­qı ol­­maq­­la bü­­tün türk-mü­­səl­­man xalq­la­rı­nın dün­­ya si­­vi­­li­­za­­si­­ya­­sı­­nın mü­a­­sir də­­yər­­lə­­ri­­nə qo­­vuş­­maq məq­­sə­­di­lə la­­tın qra­­fi­­ka­­lı ye­­ni əlif­­ba uğ­­run­­da son­­ra­­dan ge­­niş vü­sət tap­­mış hə­­rə­­ka­­tı­­nı da məhz Mir­­zə Fə­­tə­­li Axun­­dov baş­lat­mış­dı.

Ab­­bas­­qu­­lu ağa Ba­­kı­­xa­­no­­vun "Gü­­lüs­­ta­­ni-İrəm" əsə­­ri­­ni haq­­lı ola­raq azər­­bay­­can­­şü­­nas­­lı­­ğın ilk el­mi qay­­naq­­la­­rın­­dan sa­­yır­­lar. Bu əsər fars di­­lin­­də ya­­zıl­­mış mü­­qəd­­di­­mə, beş fə­­sil və nə­­ti­­cə­­dən iba­rət ta­­ri­­xi, coğ­­ra­­fi və et­­noq­­ra­­fik trak­­tat­­dır. Əsə­­rin ən qiy­­mət­­li cə­­hə­­ti mü­­əl­­li­­fin yer­­li mə­­xəz­­lər­­lə bir­­lik­­də yu­­nan, ro­­ma, rus, er­mə­ni, ərəb və fars qay­­naq­­la­­rın­­dan da is­­ti­­fa­­də et­­mə­­si­­dir. Əsər­­də He­ro­dot, Stra­­bon, Tat­sit, Plu­­tarx, Mo­i­­sey Xor­­nes­­ki, Tə­­bə­­ri, Mə­su­di, İbn-Höv­­səl, İbn-əl-Əsir, Ya­­qut Hə­­mə­­vi, Əbül­­fi­­da, Həm­dul­­lah Qəz­­vi­­ni, Mir­­xond, Xan­­də­­mir, Yəz­­di, Ka­­tib Çə­­lə­­bi, Mə­­həm­­məd Rə­­fi Şir­­va­­ni, Qo­­li­­kov, Ka­­ram­­zin, Ust­r­ya­­lov və baş­qa məş­­hur mü­­əl­­lif­­lə­­rə is­­ti­­na­­dən Azər­­bay­­ca­­nın qə­­dim ta­­ri­­xi, coğ­ra­fi­ya­­sı, adət-ənə­­nə­­lə­­ri, mə­­də­­niy­­yət nü­­mu­­nə­­lə­­ri haq­­da ət­­raf­­lı mə­­lu­­mat­­lar ve­­ril­­miş­­dir.

XIX əs­­rin son­­la­­rı­­na doğ­­ru "Əkin­­çi" qə­­ze­­ti­­nin si­­ma­­sın­­da mil­­li mət­bu­a­­tı­­mı­­zın ya­­ran­­ma­­sı ilə maa­rif­çi­lik və mil­­li özü­­nü­­dərk prin­si­­pi­nin ye­­ni mər­­hə­­lə­­si baş­­la­­nır. Hə­­sən bəy Zər­­da­­bi­­nin mil­­li şüu­ru­­mu­­zun oya­­nı­­şı­­na ver­­di­­yi bu töh­fə va­­si­­tə­­si­­lə, əs­­lin­­də, xal­­qın in­­ki­­şa­­fın­­da ye­­ni döv­rün baş­­lan­­ğı­­cı qo­­yu­­lur, mil­­li və ic­ti­mai mə­sə­lə­­lər min­­lər­­lə azər­­bay­­can­­lı­­nın fik­­ri­­nə və duy­ğu­la­rı­na ha­­kim kə­­si­lir, "Əkin­­çi" mil­­li dü­­şün­­cə sa­­hib­­lə­­ri­­ni mil­­li prob­­lem­­lər ət­ra­fın­da dü­­şün­­mə­­yə, mil­­lə­­tin dərd­­lə­­ri­­ni mət­bu­at sə­­hi­­fə­­lə­­rin­­də bö­lüş­­mə­­yə­ sə­­fər­­bər edir. Bu­­nun­­la ya­­na­­şı, "Əkin­­çi" mək­­tə­­bin­­də mil­­li mə­də­niy­­yə­­ti­­miz üçün hə­­ya­­ti önəm kəsb edən ikin­­ci bir ha­di­sə baş ve­­rir: Hə­­sən bəy Zər­­da­­bi və Nə­cəf bəy Və­­zi­­ro­­vun tə­şəb­­bü­­sü ilə mü­a­­sir Azər­­bay­­can te­­at­­rı­­nın tə­­mə­­li qo­­yu­­lur və bu da mil­­li ru­hun, dü­­şün­­cə­­nin da­­ha da küt­lə­vi­ləş­­mə­­si­nə sə­­bəb olur. Son­ra­­lar bu te­­atr­­da Mir­­zə Fə­­tə­­li Axun­­do­­vun ko­me­­di­­ya­­la­rı, Nə­­cəf bəy Və­­zi­­ro­­vun, Nə­­ri­­man Nə­­ri­­ma­­no­­vun, Əb­dür­­rə­­him bəy Haq­ver­­di­­ye­­vin, Ha­­şım bəy Və­­zi­­ro­­vun, Rə­­şid bəy Əfən­­di­­ye­­vin fa­­ciə və dram­­la­­rı səh­­nə­­yə qo­yu­lur.

Be­­lə­­lik­­lə, Dün­­ya Azər­­bay­­can­­lı­­la­­rı­­nın I qu­­rul­­ta­­yın­­da qeyd edil­di­yi ki­­mi, mil­­li-mə­­nə­­vi də­yər­lə­ri­mi­zin qo­­run­­ma­­sı, xal­qı­mı­zın men­ta­li­te­­ti­­nin ya­­şa­­ma­­sı və bü­­tün bun­­la­­rın ümum­bə­şə­­ri dün­­ya də­yər­­lə­­ri ilə zən­­gin­­ləş­­di­­ril­­mə­­si ki­­mi tə­­məl prin­­sip­­lə­­ri üzə­­rin­­də qu­rul­­muş bu­gün­­kü mil­­li ideo­lo­gi­ya­mız ar­­tıq XIX əs­­rin so­­nu ­­– XX əs­­rin əv­­vəl­­lə­­rin­­də ma­a­­rif­­çi­­lər tə­­rə­­fin­­dən bö­yük səy­­lə hə­ya­ta ke­çi­ri­­lir­­di.

Küt­­lə­­vi­­lik ide­­ya və ideo­lo­gi­ya­la­rın in­­ki­­şa­­fın­­da çox mü­­hüm at­ri­but­­lar­­dan sa­­yı­­lır. Ya­­şar Qa­­ra­­ye­­vin haq­­lı ola­­raq bil­­dir­­di­­yi ki­mi, "Azər­­bay­­can­­çı­­lıq mil­­li özü­­nü­­dər­­kin, et­­nik şü­­ur in­­ti­­ba­­hı­­nın fəl­sə­fə­də, elm­­də, ide­­ya­­da ifa­­də­­si­­dir. La­­kin bu ide­­ya, bu fəl­­sə­­fə də nə­­zə­­riy­­yə­­dən təc­­rü­­bə­­yə, mil­­li ide­­ya­­dan mil­li şü­u­­ra tam hal­­da yal­nız o za­­man çev­­ri­­lir ki, ay­­rı-ay­­rı zi­­ya­­lı­­lar, tək­­lər yox, küt­­lə­­lər əməl­­də, iş­­də ona sa­­hib­­lik şü­u­­ru nü­­ma­­yiş et­­di­­rir­­lər".

Azər­­bay­­can­­çı­­lıq tə­­li­­mi­­nin for­­ma­­laş­­dı­­rıl­­ma­­sı­­nın özü­­nə­­məx­­sus­­lu­­ğu han­­sı mil­­li mə­­nə­­viy­­ya­­tı, di­­ni cə­rə­­ya­­nı və ta­­ri­­xi mə­­qa­­mı özün­də sax­­la­­ma­­sın­­dan ası­­lı ol­­ma­­ya­­raq Azər­­bay­­can əha­­li­­si­­nin ək­­sə­­riy­­yə­­ti üçün xa­­rak­­te­­rik olan ümu­­mi əla­­mət­­lə­­rin sin­­te­­zi ilə sə­­ciy­­yə­­lə­­nir. Azər­­bay­­ca­­nın mil­­li oya­­nı­­şı və ye­ni­ləş­­mə­­si, bu­nun­la bağ­­lı mil­­li ide­­ya uğ­­run­­da mü­­ba­­ri­­zə hə­­rə­­ka­­tı ger­çək­­li­­yi­­mi­­zin çox mü­hüm tər­­kib his­­sə­­lə­­rin­­dən bi­­ri­­dir. Qə­­dim və or­­ta əsr­­lər­­də Azər­bay­­can­­da bu­­na ox­­şar ide­­ya­­lar – va­­hid əra­­zi dü­şün­cə­si, mad­­di-məi­şət şə­­ra­i­­ti­­nin ümu­mi­­li­­yi, xa­­ri­­ci döv­­lət­­lə­­rə qar­­şı əl­­bir mü­­ba­­ri­­zə, dil və qan qo­hum­lu­ğu, so­y­kök ey­­ni­­li­­yi, mə­­nə­­vi mə­­də­­niy­­yət sa­­hə­­sin­­də ox­­şar cə­­hət­­lər, iq­­ti­­sa­­di-si­­ya­­si və coğ­­ra­­fi bir­­lik zə­­mi­­nin­­də for­ma­laş­­mış mü­­əy­­yən xü­­su­­siy­­yət­­lər ol­­muş­­du. La­­kin bü­­tün bun­­lar ol­­sa-ol­­sa, əla­mət­­dar xü­­su­­siy­­yət­­lər idi və bir qay­­da ola­­raq, fər­­di, da­­ğı­­nıq, sis­­tem­­siz xa­­rak­­ter al­mış­dı. XIX əs­­rin son­­la­­rı  XX əs­rin əv­­vəl­­lə­­rin­­də be­­lə ide­­ya­­lar ümum­­türk, ümu­mis­lam, ümu­­mi­­ran ide­­ya­­la­­rı­­nın tər­­kib his­­sə­­lə­­ri idi. Be­lə­lik­­lə, bir da­­ha qeyd et­­mək yer­­siz de­­yil ki, "azər­bay­can­çı­lıq" ad­­la­­nan ide­­ya sırf Azər­­bay­­can mil­­li ide­­ya­­sı­­na çev­­ri­­lə­­nə­­dək uzun bir ta­­ri­­xi in­­ki­­şaf yo­­lu keç­­miş­­dir.

Bu­­ra­­da ide­o­­lo­­gi­­ya­­nın bir el­­mi-so­­si­­al ins­­ti­­tut ki­­mi ma­­hiy­­yə­­ti­­nə qı­sa da ol­­sa nə­­zər sal­­maq la­zım­dır. Gör­kəm­li aka­de­mik Ra­­miz Meh­­di­­ye­­vin "Azər­­bay­­can­­da si­­ya­­sət: dü­nən, bu gün, sa­­bah" sər­­löv­­hə­­li mə­­qa­­lə­­sin­­də en­­sik­­lo­­pe­­dik lü­ğət­­lər­­də ideo­lo­­gi­­ya­­ya ve­­ri­­lən tə­­rif­­lə­­rə to­­xu­­nu­­lur və on­­lar­­dan mi­­sal­­lar gə­ti­ri­­lir. Mə­­qa­­lə­­də gös­­tə­­ri­­lir ki, ide­o­­lo­­gi­­ya ba­­xış­­la­­rın və ide­ya­la­rın elə bir sis­te­mi­dir ki, on­­lar­­da in­­san­­la­­rın ger­­çək­­li­­yə və bir-bi­­ri­­nə mü­­na­­si­­bə­­ti, so­­si­­al prob­­lem­­lər və mü­na­qi­şə­lər dərk edi­lir və­ qiy­mət­lən­di­ri­lir, ha­­be­­lə möv­­cud ic­­ti­­mai mü­­na­­si­­bət­­lə­­rin möh­kəm­lən­di­ril­mə­­si­­nə və ya də­­yiş­­di­­ril­­mə­­si­­nə (in­­ki­­şa­­fı­­na) yö­nəl­dil­­miş so­­si­­al ger­­çək­­li­­yin məq­səd­lə­ri, ya­­xud proq­­ram­­la­­rı əha­tə olu­­nur. Mü­a­­sir so­­si­o­­lo­­gi­­ya­­da ide­o­­lo­­gi­­ya­­nın tə­­ri­­fi be­­lə­­dir:
1. So­­si­­al və si­­ya­­si fə­a­­liy­­yə­­tin əsa­­sın­­da da­­ya­­nan və onu dol­ğun­laş­dı­ran ide­­ya­­lar sis­­te­­mi. 2. Da­­ha dar mə­­na­­da bir qru­­pun di­­gə­­ri­­nə ta­­be­­li­­yi­­nə haqq qa­­zan­­dı­­ran və ya bu­­nu qa­­nu­­ni­­ləş­­di­­rən ide­­ya­­lar sis­­te­­mi. 3. Xu­ra­fa­tı da­­ğıt­­ma­­ğa və so­­si­­al is­­la­­hat­­da tət­­biq edil­­mə­­yə qa­­dir olan hər­­tə­­rəf­­li en­­sik­­lo­­pe­­dik bi­­lik".

Məhz hə­­min tə­­rif­­lər­­də əks olu­­nan əla­­mət­­lər­­lə zən­­gin dok­t­ri­­na ki­mi azər­­bay­­can­­çı­­lıq­­dan bəhs edi­rik­sə, onun ilk ya­­ra­­nış və for­ma­laş­­ma döv­­rü XIX əs­­rin son il­­lə­­ri­­ – XX əs­­rin əv­vəl­lə­ri­nə tə­sa­düf edir. Bu dövr Azər­­bay­­can xal­­qı­­nın mil­­li var­lı­­ğı­­nı də­­rin­­dən dərk et­­di­­yi və təs­diq­lə­di­­yi dövr­­dür. Mü­­şa­­hi­­də­­lər gös­­tə­­rir ki, mil­­li ide­­ya­­nın küt­­lə­­vi­­ləş­­mə­­si, çox­­say­­lı in­­san­­la­­rın əq­li­nə ha­­kim kə­­sil­­mə­­si üçün Azər­­bay­­can mil­­li eli­ta­sı­nın ge­­niş və məq­­səd­­yön­­lü hə­­rə­­ka­­tı­­nı məhz XIX əs­­rin son­la­­rın­­da Azər­­bay­­can ma­a­­rif­­çi­­lə­­ri baş­­la­­mış­­lar. Ka­­pi­­ta­­list mü­na­­si­­bət­­lə­­ri­­nin Azər­bay­can­da hə­­min dövr­­də ya­­ra­­nıb in­­ki­­şaf et­­mə­­si və Ba­­kı­­nın Qaf­­qaz­­da ən iri iq­­ti­­sa­­di mər­­kə­­zə çev­­ril­­mə­­si bü­­töv­­lük­­də iq­­ti­­sa­­diy­­ya­­ta tə­­sir gös­­tər­­miş və mil­­li bur­­ju­a­­zi­­ya­­nın mey­­da­­na gəl­­mə­­si­­nə sə­bəb ol­­muş­­dur. Bu isə son nə­­ti­­cə­­də mil­­li şü­u­­run yük­­səl­­mə­­si­­nə, mil­­li oya­­nı­­şa tə­­kan ver­miş­­dir. Bəhs edi­­lən dövr­­də mil­­li zi­­ya­­lı­­la­­rı­­mı­­zın qa­­baq­­cıl nü­ma­­yən­­də­­lə­­rin­­dən Hə­­sən bəy Zər­­da­­bi, Əli bəy Hü­seyn­­za­­də, Əh­məd bəy Ağa­­yev, Nə­­ri­­man Nə­­ri­­ma­­nov, Cə­­lil Məm­məd­qu­lu­za­də, Mə­­həm­­məd Ha­­di, Hü­­seyn Ca­­vid, Üze­­yir bəy Ha­­cı­­bə­­yov, Mir­­zə Ələk­­bər Sa­­bir, Ab­­dul­­la Şa­iq, Əli­­mər­­dan bəy Top­çu­ba­­şov, Fi­­ri­­dun bəy Kö­­çər­­li, Ömər Fa­­iq Ne­­man­­za­­də, Məm­məd Əmin Rə­­sul­­za­­də və baş­­qa­­la­­rı döv­rün apa­rı­cı mət­­bu­­at va­­si­­tə­­lə­­rin­­də – "Hə­­yat", "İr­­şad" qə­zet­­lə­­rin­­də, "Fü­­yu­­zat" və "Mol­­la Nəs­rəd­­din" jur­­nal­­la­­rın­­da mün­­tə­­zəm çı­­xış­­lar et­­mək­­lə mil­­li şü­u­­run güc­­lən­­mə­­sin­­də və mil­lə­­tin for­ma­laş­­ma­­sın­­da mü­­hüm rol oy­na­mış­lar.

Mil­­li eli­­ta­­nı və qa­­baq­­cıl şü­­ur sa­­hib­­lə­­ri­­ni bu dövr­­də ən çox dü­şün­dü­­rən, na­­ra­­hat edən və ürək yan­­ğı­­sı ilə bə­­dii-pub­­li­­sis­­tik ya­ra­­dı­­cı­­lı­­ğa ruh­­lan­­dı­­ran baş­­lı­­ca mil­­li dərd Mə­­həm­­məd Ha­­di­­nin öl­­məz mis­ra­la­rın­­da ifa­­də olun­­muş­­dur. Də­­rin­­dən nə­­zər sal­­saq, gör­mək çə­­tin de­­yil ki, Ab­­dul­­la Şa­i­­qin, Ab­bas Səh­­hə­­tin, Əh­­məd Ca­­va­­dın və­­tən, mil­­lət və is­­tiq­­lal ruh­­lu şe­ir­­lə­­rin­­də, Mir­­zə Ələk­­bər Sa­­bi­­rin, Əli Nəz­­mi­­nin və Əli­­qu­­lu Qəm­­kü­­sa­­rın mil­­li var­­lı­­ğın ça­tış­maz­­lıq­­la­­rı­­nı tən­­qid atə­­şi­­nə tu­­tan kəs­­kin sa­ti­­ra­­la­­rın­­da, Cə­­fər Cab­­bar­­lı və Hü­­seyn Ca­­vi­­din par­­laq ro­­man­­tik ov­­qa­t­lı dra­ma­tur­gi­ya­sın­­da hə­­min ağ­­rı­­nın iz­­lə­­ri əks olun­­muş­­dur.

Döv­­rün mil­­li ruh­­lu zi­­ya­­lı­­la­­rı yax­­şı an­­la­­yır­­dı­­lar ki, Azər­­bay­­can xal­­qı­­nın çağ­­daş dün­­ya ni­­za­­mın­­da özü­­nə la­­yiq­­li yer tut­­ma­­sı üçün mil­­li özü­­nü­­dər­­kin, mil­­li şü­u­­run yük­sə­li­şi baş­­lı­­ca şərt­­lər­­dən­­dir. Bu is­­ti­­qa­­mət­­də Ömər Fa­­iq Ne­man­­za­­də və Məhm­­məd Əmin Rə­­sul­­za­­də­­nin mil­lət­­çi­­lik və döv­lət­­çi­­lik, Hü­­seyn Ca­­vid və Cə­­lil Məm­­məd­­qu­­lu­­za­­də­­nin de­mok­­ra­­ti­ya və azər­bay­can­çı­­lıq ide­­ya­­la­­rı mi­­sil­­siz tə­­sir gü­­cü­­nə ma­­lik ol­­muş­­dur. Əs­­rin əv­­vəl­­lə­­rin­­də "Mol­­la Nəs­rəd­din" jur­na­lın­da ve­­ril­­miş məş­­hur ka­­ri­­ka­­tu­­ra sim­­vo­­lik mə­­na da­­şı­­yır­­dı. Bu­­ra­­da azər­­bay­­can­­lı­­nın "axı mə­­nim doğ­­ma ana di­­lim var" fər­­yad­­la­­rı­­na mə­­həl qoy­­ma­­dan bir tə­­rəf­­dən ərəb di­­li, o bi­­ri tə­­rəf­­dən fars di­­li, üçün­­cü bir tə­­rəf­­dən isə rus di­­li ilə di­li­ni sı­xış­dı­rır­dı­lar.

O dövr­­də for­­ma­­la­­şan mil­­li tə­­fək­­kü­­rü­­müz türk dün­­ya­­sı­­nın gör­kəm­li nü­­ma­­yən­­də­­lə­­ri İs­­ma­­yıl bəy Qas­pı­ra­­lı, Əli bəy Hü­seyn­za­də, Yu­­sif Ak­­çu­­ra­­oğ­­lu, Əh­­məd bəy Ağa­­yev, Zi­­ya Gö­yalp ki­­mi fi­­kir dü­ha­­la­­rı­­nın türk­çü­lü­yə da­­ir fi­­kir­­lə­­rin­­dən bəh­rə­­lə­­nir­­di. On­­lar il­­kin mər­­hə­­lə üçün adek­­vat bir ob­yek­tiv­­lik­­lə Azər­­bay­­ca­­nın mil­­li müs­­tə­­qil­­lik mə­­sə­­lə­­si­­ni ümum­­türk azad­lı­ğı­nın tər­­kib his­­sə­­si ki­­mi qar­­şı­­ya qo­­yur­­du­­lar. Hə­­min döv­rün is­­tiq­­lal­­çı­­lıq ide­­ya­­la­­rı Tür­ki­­yə Cüm­­hu­­riy­­yə­­ti­­nin ba­­ni­­si Mus­­ta­­fa Ka­­mal Ata­­tür­­kün bu söz­­lə­­ri ilə sə­­ciy­­yə­­lə­­nir­­di: "Müs­tə­qil­li­yi­­ni əlin­­dən ver­­miş hər han­­sı bir mil­­lət han­­sı hə­­yat şə­­ra­i­­tin­­də ya­­şa­­yır­­sa-ya­­şa­­sın, o, mə­­də­­ni bə­şə­riy­­yə­­tin gö­­zün­­də yal­nız nö­­kər­­dən baş­­qa bir şey de­­yil­­dir. Azad­­lıq şi­­rin ne­­mət­­dir. La­­kin bu­­nu heç vaxt iki əl­­lə gə­­ti­­rib xalq­la­ra ver­­mir­­lər. Azad­­lıq qan­­la alı­nır".

Bir cə­­hə­­ti dö­­nə-dö­­nə xa­­tır­­la­­maq və əs­­la yad­­dan çı­­xar­­maq la­­zım de­­yil ki, Azər­­bay­­can mil­­li ide­­ya­­sı ide­o­­lo­­gi­­ya­­ya çev­­ril­­mə pro­se­sin­də ta­­ri­­xi in­­ki­­şa­­fı ba­­xı­­mın­­dan həm ümu­­mis­­lam (is­lam­çı­lıq), həm də ümum­­türk (tu­­ran­­çı­­lıq-türk­­çü­­lük) mər­hə­lə­lə­ri­ni ya­­şa­­mış və bun­­dan son­­ra Azər­­bay­­can mil­­li döv­­lət­­çi­­li­­yi­ mey­­da­­na gə­l­miş­dir. Ru­­si­­ya­­da 1905-1907-ci il­­lər in­­qi­­la­­bı döv­­rün­­də əsa­­rət al­­tın­­da ya­­şa­­yan türk və mü­­səl­­man xalq­­la­­rı­­nın, o cüm­­lə­­dən Azər­bay­­can xal­­qı­­nın bö­­yük bir qis­­mi ara­­sın­­da mil­­li azad­­lıq ide­ya­la­­rı ge­­niş vü­­sət al­­mış­­dı və bu pro­se­­sə İran­­da baş­­la­­mış məş­ru­­tə hə­­rə­­ka­­tı da öz müs­­bət tə­­si­­ri­­ni gös­­tər­­miş­­di. 1905-1918-ci il­­lər­­də Azər­­bay­­can mil­­li hə­­rə­­ka­­tı­­nın nə­­zə­­riy­­yə­­çi­­lə­ri və qa­­baq­­cıl ic­ti­­mai xa­­dim­­lər azər­­bay­­can­­çı­­lı­­ğın o döv­­rə­qə­­dər­­ki el­­mi, fəl­sə­­fi, pub­­li­­sis­­tik, ədə­­bi-bə­­dii təc­­rü­­bə­­si əsa­­sın­­da ar­­tıq mil­­li döv­lət­­çi­­lik ide­o­­lo­­gi­­ya­­sı qis­­min­­də "azər­­bay­­can­­çı­­lıq" ("türk­çü­lük") ide­­ya­­sı­­nı iş­­lə­­yib ha­­zır­­la­­mış­­dı­­lar. Bu, azər­bay­can­çı­­lı­­ğın tə­ka­­mül pro­­se­­sin­­də ye­­ni mər­hə­lə­yə keç­­mə­­si­­ni gös­­tə­­rir­­di.

sonavaliyeva.com