İlk­lə­rin mü­əl­li­fi – Sol­tan Da­da­şov   

 

YAZARLAR 09:16 / 31.10.2024 Baxış sayı: 431

Za­­ma­nın elə mə­­qa­­mı möv­­cud­­dur ki, hə­­min dövr­­də ya­­şa­­yıb-ya­­ra­­dan­­la­­rın fə­a­­liy­­yə­­ti üçün ta­­ri­­xi zə­­ru­­rət mey­­da­­nı hü­­dud­­suz ge­­niş­­li­­yə ma­­lik­­dir. Ta­­ri­­xi zə­­ru­­rə­­tin ye­­tiş­­dir­­di­­yi şəx­­siy­­yət­­lə­­rin var­­lı­­ğı isə ai­lə­­yə, qo­­hum­­la­­ra gə­­rək­­li ol­­maq çər­­çi­­və­­si­­ni aşa­­raq bir xal­­qın ta­­le­­yin­­də, mü­­əy­­yən sa­­hə­­nin in­­ki­­şa­­fın­­da əsas rol oy­­na­­yır.

Əs­­rin əv­­və­­li –1906-cı il. Köh­­nə Ba­­kı­­nın qə­­dim mə­­həl­­lə­­lə­­rin­­də xe­­yir­­xah və sa­­də bir ai­lə­­də – Ba­­ba Da­­da­­şo­­vun ai­lə­­sin­­də bir oğ­­lan uşağı dün­­ya­­ya gə­­lir. Bu, Azər­­bay­­ca­­nın ilk pe­­şə­­kar re­­jis­­so­­ru Sol­­tan Zə­­ki Ba­­ba oğ­­lu Da­­da­­şov idi. İl­­lər ar­­xa­­sın­­ca il­­lər gə­­lir­­di... Be­­lə­­cə, köh­­nə Ba­­kı­­nın qə­­dim mə­­həl­­lə­­lə­­ri­­nin bi­­rin­­də baş­­qa uşaq­­lar­­dan ha­­di­­sə­­lə­­rə fərq­­li mü­­na­­si­­bə­­ti ilə seçilən iti ba­­xış­­lı, də­­rin ha­­fi­­zə­­li Sol­­tan ad­­lı bir oğ­lan bö­­yü­­yür­­dü. Eşit­­di­­yi na­­ğıl­­la­­rı din­­lə­­yə-din­­lə­­yə öz na­­ğıl­­la­­rı­­nı, öz dün­­ya­­sı­­nı xə­­yal­­la­­rın­­da ya­­ra­­dır­­dı. Gə­­lə­­cək­­lə bağ­­lı onun özü­­nün na­­ğıl­­lı, şi­­rin rö­­ya­­lı bir dün­­ya­­sı ye­­ni­­cə qu­­rul­­maq­­da idi. Ya­­şıd­­la­­rın­­dan fərq­­lə­­nən zə­­ka və tə­­xəy­­yü­lü ona ru­­ha­­ni mək­­tə­­bin­­də qə­­rar tut­­ma­­ğa im­­kan ver­­mə­­di. Ata­­sı bu qey­­ri-adi is­­te­­da­­da ma­­lik oğ­­la­­nın adi uşaq ol­ma­­dı­­ğı­­nı həs­­sas­­lıq­­la du­­ya­­raq onun ge­­nişp­ro­­fil­­li rus-ta­­tar mək­­tə­­bin­­də, son­­ra isə Ba­­kı gim­­na­­zi­­ya­­sın­­da təh­­sil al­­ma­­sı­­na şə­­ra­­it ya­­ra­­dır.

 

Azər­­bay­­can klas­­si­­ka­­sı­­na vur­­ğun­­luq Sol­­tan Da­­da­­şo­­va ai­lə­­sin­­dən ke­­çən mə­­nə­­vi sər­­vət idi. Bu key­­fiy­­yət­­lər son­­ra­­lar onun uğur və mü­­vəf­­fə­­qiy­­yət qa­­zan­­ma­­sın­­da əsas rol oy­­na­­mış­­dı. Gö­­zəl mu­­si­­qi və ritm du­­yu­­mu, əs­­ra­­rən­­giz tə­­xəy­­yül, də­­rin yad­­daş hə­­lə gim­­na­­zi­­ya il­­lə­­rin­­də ona Fü­­zu­­li, Va­­qif, Şir­­va­­ni, Za­­kir və baş­­qa­­la­­rı­­nı, həm­­çi­­nin döv­­ri mət­­bu­­at­­da çap olu­­nan şe­ir­­lə­­ri hə­­vəs­­lə öy­­rən­­mə­­yə im­­kan ya­­ra­­dır­­dı.

Mək­­təb il­­lə­­rin­­də aşıb-da­­şan gənc­­lik ener­­ji­­si ilə Axun­­dov, Və­­zi­­rov, Haq­­ver­­di­­yev və baş­­qa klas­­sik­­lə­­rin əsər­­lə­­rin­­dən par­­ça­­la­­ra re­­jis­­sor­­luq edən gə­­lə­­cə­­yin pro­­fes­­si­o­­nal re­­jis­­so­­ru son­­ra­­lar fəh­­lə klub­­la­­rın­­da öz­­fə­a­­liy­­yət dram dər­­nə­­yin­­də rol­­la­­rı və küt­­lə qar­­şı­­sın­­da bə­­dii qi­­ra­ə­­ti ilə dərk edir­­di ki, əsl in­­cə­­sə­­nə­t­də ge­­ri­­yə yol yox­­dur. Be­­lə­­cə Bö­­yük Ener­­ji – əsl is­­te­­dad sə­­nə­­ti­­nin yük­­sək zir­­və­­si­­nə doğ­­ru irə­­li­­lə­­mək­­də idi. Res­­pub­­li­­ka Mə­­də­­niy­­yət İda­­rə­­si­­nin təş­­vi­­qat bri­­qa­­da­­sı­­nın işi­­nə hə­­vəs­­lə qo­­şu­­lan S.Da­­da­­şov Azər­­bay­­ca­­nı qa­­rış-qa­­rış do­­la­­şa­­raq müx­­tə­­lif zövq­­lü ta­­ma­­şa­­çı­­la­­rı ra­­zı sa­­la bi­­lən zən­­gin proq­­ram fə­a­­liy­­yə­­ti ilə get­­dik­­cə ta­­nı­­nıb məş­hur­­laş­­ma­­ğa baş­­la­­dı.

Nə­­ha­­yət, 1923-cü il Azər­­bay­­can te­­atr və in­­cə­­sə­­nə­­ti ta­­ri­­xin­­də mü­­hüm ha­­di­­sə baş ve­­rir. Ba­­kı Te­­atr Tex­­ni­­ku­­mu­­nun açı­­lı­­şı və ilk mil­­li pro­­fes­­si­o­­nal te­­at­­ra ak­t­yor nəs­­li­­nin ye­­tiş­­mə­­si pro­­se­­si... S.Da­­da­­şov bu tex­­ni­­ku­­mu bi­­tir­­dik­­dən son­­ra A.M.Şə­­rif­­za­­də tə­­rə­­fin­­dən Azər­­bay­­can Döv­­lət Dram Te­­at­­rı­­na də­­vət alır. Şə­­rif­­za­­də­­nin eti­­mad və inam bəs­­lə­­di­­yi ak­t­yo­­ra za­­val yox idi. O bə­­yə­­nib­­sə, de­­mək, hə­­min sə­­nət­­ka­­rın qar­­şı­­sın­­da bü­­tün yol­­lar açıq­­dır. Bu sə­­nət mə­­bə­­din­­də il­­lər­­lə xə­­ya­­lın­­da can­­lan­­dır­­dı­­ğı ar­­zu­­la­­rı ger­­çək­­lə­­şir­­di. A.Şə­­rif­­za­­də, A.Gə­­ray­­bəy­­li ki­­mi sə­­nət­­kar­­lar­la bir­­gə mə­­də­­niy­­yət sal­­na­­mə­­si­­nə, te­­atr ta­­ri­­xi­­nə düş­­mə­­si S.Da­­da­­şo­­vu da­­ha bö­­yük ar­­zu­­la­­rı hə­­ya­­ta ke­­çir­­mə­­yə sövq edir­­di. V.Şeks­­pi­­rin "Otel­­lo", A.Dü­­ma­­nın "İki ye­­tim", J.Ver­­nin "Ka­­pi­­tan Qran­­tın uşaq­­la­­rı", ha­­be­­lə C.Cab­­bar­­lı­­nın, N.Və­­zi­­ro­­vun, M.Axun­­do­­vun əsər­­lə­­rin­­də ob­­raz­­lar ya­­rat­­maq­­la öz üzə­­rin­­də da­­im iş­­lə­­mək­­də idi. O, özü­­nün dü­­şün­­cə və təh­­lil­­lə­­ri­­nin yo­­zu­­mu ki­­mi bö­­yük əsər­­lə­­ri ta­­ma­­şa­­ya qoy­­ma­­ğa can atır­­dı. O, hə­­mi­­şə əsas ide­­ya və sə­­nət qa­­yə­­si ki­­mi xəl­­qi­­li­­yin, mil­­li­­li­­yin, no­­va­­tor­­lu­­ğun vəh­­də­­tin­­də – əsl və­­tən­­daş, sə­­nət­­kar ki­­mi fə­a­­liy­­yət gös­­tər­­mə­­yi qar­­şı­­sı­­na məq­­səd qoy­­maq­­la xal­­qı­­na, və­­tə­­ni­­nə xid­­mət gös­­tər­­mə­­yə ça­­lı­­şır­­dı. Be­­lə­­lik­­lə, ar­­zu­­la­­rın mən­­zi­­li­­nə doğ­­ru yol ge­dən gən­­cin ide­­ya­­la­­rı ger­­çək­­ləş­­mək­­də idi. 1927-ci il­­də Xalq Ma­a­­rif Ko­­mis­­sar­­lı­­ğı­­nın gön­­də­­ri­­şi ilə S.Da­­da­­şov eti­­mad gös­­tə­­ri­­lən is­­te­­dad­­lı gənc ki­­mi Mosk­­va­­ya te­­atr təh­­si­­li al­­ma­­ğa və ak­t­yor­­luq sə­­nə­­ti­­nin gö­­rün­­mə­­yən, sir­­li tə­­rəf­­lə­­ri­­ni kəşf et­­mə­­yə yol­­lan­­dı. Son­­ra­­kı əsl te­­atr fə­a­­liy­­yə­­ti­­nə ge­­dən yo­­lun hə­­qi­­qi baş­­lan­­ğı­­cı Mosk­­va­­da­­kı təh­­sil il­­lə­­rin­­dən baş­­la­­dı. Mosk­­va­­da Azər­­bay­­can te­­at­­rı­­nın bö­­yük ümid və sə­bir­­siz­­lik­­lə yo­­lu­­nu göz­­lə­­di­­yi gənc Sol­­tan re­­jis­­sor sə­­nə­­ti­­nin sir­­lə­­ri­­ni, ge­­niş re­­jis­­sor tə­­fək­­kü­­rü­­nü dra­­ma­­tur­­gi­­ya ilə bir­­ləş­­di­­rə­­rək, ak­t­yor ifa­­sıy­la can­­lan­­dı­­rıb əsl səh­­nə mö­­cü­­zə­­si ya­­rat­­maq ki­­mi bö­­yük qa­­bi­­liy­­yət qa­­zan­­dı. İla­­hi­­nin in­­sa­­na bəxş et­­di­­yi is­­te­­dad – Bö­­yük Ener­­ji o vaxt xa­ri­qə­lər ya­­ra­­dır ki, in­­san onu öz zəh­­mə­t­­lə düz­­gün məc­­ra­­ya yö­­nəlt­­miş ol­­sun. Təh­­sil il­­lə­­rin­­də aşıb-da­­şan hə­­vəs və ener­­ji ilə ça­­lı­­şıb hər­­tə­­rəf­­li bili­­yə ma­­lik ol­­ma­­ğı, Və­­tə­­nə sə­­nə­­tin sir­­lə­­rin­­dən baş açan sə­­nət­­kar ki­­mi qa­­yıt­­ma­­ğı əsas məq­­səd he­sab edən S.Da­­da­­şov Mosk­­va te­­at­­rın­­da 2 il­ təh­sil alan­da, həm­­çi­­nin Mosk­­va Döv­­lət İn­­cə­­sə­­nət və Te­­atr İns­­ti­­tu­­tun­­da təh­­si­­li döv­­rün­­də, elə­­cə də Mosk­­va Bö­­yük te­­at­­rın­­da la­­bo­­rant-re­­jis­­sor ki­­mi fə­a­­liy­­yə­­ti ərə­­fə­­sin­­də da­­im ax­­ta­­rış­­da idi. Öy­­rən­­mək, ya­­ra­­da­­ca­­ğı əsər­­lər­­də özün­­dən əv­­vəl və son­­ra­­kı dövr üçün özü­­nə­­məx­­sus, tək­­ra­­ro­­lun­­maz dəst­xət qo­­yub get­­mək ina­­mı­­nı bir an be­­lə unut­­mur­­du.

Məhz bu il­­lər­­də kü­­lək­­lər şə­­hə­­ri Ba­­kı­­nın zi­­rək və is­­te­­dad­­lı oğ­­lu Sol­­tan Da­­da­­şov Mosk­­va Bö­­yük Te­­at­­rı­­nın qas­t­rol sə­fə­riy­lə "Fi­­qa­­ro­­nun to­­yu", "Yev­­ge­­ni One­­gin", "Lak­­me" və bu ki­­mi əsər­­lər­­lə Oren­­bur­­qu "fəth" edir­­di.

Bu, gənc re­­jis­­so­­run tim­­sa­­lın­­da Azər­­bay­­can in­­cə­­sə­­nə­­ti­­nin qə­­lə­­bə­­si idi. Bu ha­­di­­sə­­dən son­­ra özü­­nü Ba­­kı­­sız tə­­səv­­vür et­­mə­­yən bö­­yük sə­­nət­­kar qa­­yıt­­ma­­ğa can atır­­dı. O, Azər­­bay­­ca­­na ilk mil­­li pe­­şə­­kar re­­jis­­sor təh­­si­­li alan xoş­­bəxt in­­san ki­­mi qa­­yı­­dır­­dı. Bö­­yük ar­­zu­­la­­rın ça­­ğı­­rı­­şı ilə bir­­gə qar­­şı­­da Xə­­zə­­rin sa­­hi­­li­­nə sı­­ğı­­nan Ba­­kı və bu şə­­hər­­də köh­­nə mə­­həl­­lə­­lə­­rin bi­­rin­­də, dün­­ya­­nın heç bir gu­­şə­­si ilə əvəz­lən­mə­si müm­kün­süz is­­ti ata oca­­ğı göz­­lə­­yir­­di onu. Ba­­kı­­ya qa­­yı­­dır­­dı... B.Suş­­ke­­viç, Pet­­rov­s­­ki, B.Za­­xa­­rov, Ne­­mi­­ro­­viç-Dan­­çen­­ko, Ka­­ça­­lov, Sta­­nis­­lavs­­ki, Lujs­­ki ki­­mi sə­­nət­­kar­­lar­­dan dərs ala­­raq ne­­çə-ne­­çə əsər­­lə­­rə hə­­yat bəxş et­­mək eş­­qi ilə qa­­yı­­dır­­dı.

M.F.Axun­­dov adı­­na Ope­­ra və Ba­­let Te­­at­­rı... Çox sə­­nət­­kar­­lar gör­­müş və yo­­la sal­­mış bu sə­­nət mə­­bə­­di­nin çox­­dan göz­­lə­­di­­yi, ar­­zu­­sun­­da ol­­du­­ğu ilk re­­jis­­so­­ru, 1931-ci il... Ye­­ni ak­t­yor kol­­lek­­ti­­vi, ye­­ni iş üs­­lu­­bu, ye­­ni səh­­nə mi­­za­­nı və yo­­zu­­mu ilə Üze­­yir Ha­­cı­­bə­­yo­­vun "O ol­­ma­­sın, bu ol­­sun!" ko­­me­­di­­ya­­sı ta­­ma­­şa­­ya qo­­yu­­lur. Bü­­tün sə­­nət­­se­­vər­­lər bu te­­atr­­da əsl re­­jis­­so­­run səh­­nə mö­­cü­­zə­­si­­nə bö­­yük qiy­­mət ve­­rir­­lər. Köh­­nə Ba­­kı, mil­­li ənə­­nə, ge­­ri­­lik və bu gün də onun qa­­lıq­­la­­rı­­nın da­­vam et­­mə­­si, xalq yu­­mo­­ru, di­­lə və adət-ənə­­nə­­yə mü­­na­­si­­bə­­ti gö­­zəl və in­­cə nü­­ans­­lar­­la təq­­dim et­­mə­­yi ba­­ca­­ran sə­­nət­­çi növ­­bə­­ti əsə­­ri­­ni ye­­nə Ü.Ha­­cı­­bə­­yov ya­­ra­­dı­­cı­­lı­­ğın­­dan se­­çir. Ü.Ha­­cı­­bə­­yov mu­­si­­qi­­si­­nin vur­­ğu­­nu olan S.Da­­da­­şov "ya­­xa­­sı­­nı bu sehr­­dən qur­­ta­­ra bil­­mir­­di".

1932-ci il, "Ley­­li və Məc­­nun"un səh­­nə tə­­cəs­­sü­­mü... Fü­­zu­­li dü­­ha­­sı­­nın Üze­­yir mu­­si­­qi­­sin­­də gö­zəl­ləş­mə­yi S.Da­­da­­şo­­vun re­­jis­­sor yo­­zu­­mun­­da ürək­­lə­­ri fəth edir. Ta­­ma­­şa­­çı hey­­rə­­ti al­­qış­­la­­rı üs­­tə­­lə­­yir. Əv­­vəl­­ki "Ley­­li və Məc­­nun"lar­­dan ta­­ma­­mi­­lə fərq­­lə­­nən re­­jis­­sor üs­­lu­­bu ilə, yə­­ni “no­­va­­tor-şə­­bə­­kə” de­­yi­­lən üs­­lub­­da təq­­dim olu­­nan ta­­ma­­şa S.Da­­da­­şo­­vun ye­­ni mü­­vəf­­fə­­qiy­­yə­­ti idi. Sa­­rabs­­ki, A.Sa­­dı­­qov, S.Qa­­car, Y.Kə­­lən­­tər­­li, A.Rza­­ye­­va, G.Hə­­sə­­no­­va, S.Qə­­di­­mo­­va ki­­mi bö­­yük sə­­nət­­kar­­lar onun­­la bir­­gə Fü­­zu­­li və Üze­­yir dün­­ya­­sı­­nın yol yol­­da­­şı ol­­ma­­ğı bö­­yük xoş­­bəxt­­lik he­­sab edir­­di­­lər. Bu mə­­na­­da ila­­hi bir eş­­qin yol­­çu­­su­­na dö­­nüb sər­­gər­­dan Məc­­nun mə­­həb­­bə­­ti­­ni sə­­nə­­tin mö­cü­zə­siy­lə təq­­dim et­­mə­­yin özü sə­­nə­­tə Məc­­nun sev­­gi­­si ilə ya­­naş­­ma­­ğı tə­­ləb edir­­di. Bu isə S.Da­­da­­şo­­vun ca­­nın­­da və qa­­nın­­day­­dı. G.Hə­­sə­­no­­va Ü.Ha­­cı­­bə­­yo­­vun 100 il­­lik yu­­bi­­le­­yin­­də S.Da­­da­­şov­­la bağ­­lı yad­­da­qa­­lan bir xa­­ti­­rə­­si­­ni be­­lə xa­­tır­­la­­yır:

"Növ­­bə­­ti ta­­ma­­şa­­ya ba­­xış­­dan son­­ra Ley­­li ro­­lu­­na Üze­­yir bəy mə­­ni məs­­lə­­hət bil­­dik­­də Sol­­ta­­nın se­­vin­­ci üzün­­dən oxu­­nur­­du. O, bi­­zi evi­­nə də­­vət et­­di. Elə ev­­də­­cə Ley­­li­­nin bü­­tün par­­ti­­ya­­la­­rı­­nı mə­­nə ifa et­­dir­­di. Çox bə­­yən­­di. Be­­lə­­lik­­lə, mən Sol­­ta­­nın növ­­bə­­ti ley­­li­­lə­­rin­­dən bi­­ri ol­­dum".

1938-ci il­­də "Nər­­giz", 1939-cu il­­də "Sə­­fa" ope­­ra­­la­­rı səh­­nə hə­­ya­­tı ta­­pır və ovaxt­­kı ta­­ma­­şa­­çı­­la­­rın yad­­da­­şın­­da əsl sə­­nət abi­­də­­si­­nə çev­­ri­­lir. 1940-cı il­­də Ə.Bə­­dəl­­bəy­­li­­nin "Qız qa­­la­­sı" ope­­ra­­sı, 1942-ci il­­də Ü.Ha­­cı­­bə­­yo­­vun "Və­­tən və cəb­­hə", 1950-51-ci il­­lər­­də "Gül­­şən" və s. əsər­­lə­­ri ona ta­­ma­­şa­­çı rəğ­­bə­­ti qa­­zan­­dı­­rır.

Ya­­ra­­dı­­cı­­lı­­ğın­­da dö­­nə-dö­­nə "Ar­­şın ma­l alan"a mü­­ra­­ci­­ət edə­­rək hər də­­fə ye­­ni ak­t­yor-mü­­ğən­­ni kəş­­fi­­nə na­­il olur­­du. Öm­­rü­­nün so­­nu­­na ya­­xın, İn­­cə­­sə­­nət İns­­ti­­tu­­tun­­da kurs rəh­­bə­­ri iş­­lə­­yər­­kən ya­­xın dost­­la­­rı­­na Arif Ba­­ba­­yev haq­­qın­­da be­­lə de­­miş­­di: "Ari­­fin ol­­duq­­ca mə­­la­­hət­­li sə­­si var. Onun­­la çox gö­­zəl Əs­­gər ob­­ra­­zı ya­­rat­­maq olar".

Za­­man ke­­çir, 1956-cı il­­də Z.Ha­­cı­­bə­­yo­­vun "Aşıq Qə­­rib" das­­ta­­nı­­na qu­­ru­­luş ve­­rir. Qə­­ri­­bin Sə­­nəm­­lə sev­­gi das­­ta­­nı Ope­­ra və Ba­­let Te­­at­­rın­­da əbə­­di ömür qazanır. Te­­atr səh­­nə­­sin­­də nə o vax­­ta qə­­dər, nə də on­­dan son­­ra küt­­lə­­vi səh­­nə­­lə­­ri inan­­dı­­rı­­cı və re­­al­­lıq­­la ya­­ra­­da bi­­lə­­cək re­­jis­­sor işi­­nə rast gə­­lin­­mə­­di. De­­mək olar ki, S.Da­­da­­şov "Aşıq Qə­­rib"ə öz dəs­t­-xətt­­i­­nə mən­­sub mö­­hür vur­­du.

S.Da­­da­­şov 1941-ci il­­dən öz ba­­ca­­rı­­ğı­­nı Azər­­bay­­can Döv­­lət Fi­­lar­­mo­­ni­­ya­­sı­­nın səh­­nə­­sin­­də sı­­na­­ma­­ğa baş­­la­­dı. Azər­­bay­­ca­­nın bü­­tün re­­gi­­on­­la­­rı­­nı gə­­zib adət-ənə­­nə­­si­­nə bə­­ləd ol­­ma­­sı "Azər­­bay­­can to­­yu" ki­­mi məz­­mun­­lu mu­­si­­qi­­li ta­­ma­­şa­­la­­ra uğur qa­­zan­­dır­­dı. "Də­­də Qor­­qud", "El bay­­ra­­mı", "Və­­tən və cəb­­hə" və s. ta­­ma­­şa­­la­­ra həm sse­­na­­rist­­lik, həm də re­­jis­­sor­­luq et­­miş­­di. Bu janr Azər­­bay­­can səh­­nə­­si üçün əsa­­sı S.Da­­da­­şov tə­­rə­­fin­­dən qo­­yu­­lan ye­­ni­­lik idi...

Sə­­nə­­tin müx­­tə­­lif janr­­la­­rın­­da bü­­növ­­rə qo­­yu­­lu­­şu elə bil S.Da­­da­­şo­­vun qis­­mət ya­­zı­­sı idi. Bu mə­­na­­da 1945-ci il­­də Azər­­bay­­can sir­­ki­­nin təş­­ki­­li, mil­­li kadr­­la­r­­dan is­­ti­­fa­­də et­­mək işi­­nin öh­­də­­sin­­dən S.Da­­da­­şov şə­­rəf­­lə gəl­­di. 1946-cı il­­də Mosk­­va ta­­ma­­şa­­çı­­la­­rı qar­­şı­­sın­­da al­­qış­­lar­­la mü­şa­yi­ət olu­nan çı­­xı­­şı, Pe­­ter­­burq, Minsk, Uk­­ray­­na və s.-də uğur­­lu qas­t­rol sə­­fər­­lə­­ri sə­­nət­­ka­­rın qey­­ri-adi ta­­lan­­tı qar­­şı­­sın­­da in­san­la­rı baş əy­­mə­­yə va­­dar edir. Bu gün Azər­­bay­­can sir­­ki­­nin an­­caq xa­­ri­­ci klo­­un­­la­­ra açı­­lan qa­­pı­­sı­­nı gö­­rən­­də və ya keç­­miş şöh­­rə­­ti­­ni ya­­da sa­­lan­­da S.Da­­da­­şov ənə­­nə­­sin­­dən bəh­­rə­­lən­­mə­­yin va­cib­li­yi­ni du­yu­ruq.

 

Öm­­rü­­nün 35 ilin­­dən ço­­xu­­nu Azər­­bay­­can te­­atr və mə­­də­­niy­­yə­­ti­­nin in­­ki­­şa­­fı­­na həsr et­­miş əsl zi­­ya­­lı, bö­­yük və­­tən­­daş ki­­mi yad­­daş­­lar­­da qa­­lan S.Da­­da­­şo­­vun ir­­si hə­­mi­­şə ya­­da sa­­lı­­nıb öy­­rə­­nil­­mə­­yə la­­yiq­­dir.

“Bö­­yük və­­tən­­daş” ad­­lan­­dır­­dıq S.Da­­da­­şo­­vu...

Azər­­bay­­can te­­atr və mə­­də­­niy­­yə­­ti­­nin müx­­tə­­lif sa­­hə­­lə­­rin­­də və­­tən­­daş­­lıq qey­­rə­­ti və yan­­ğı­­sı ilə ça­­lış­­ma­­ğı, bir ne­­çə sa­­hə­­də özül­­çü ki­­mi çı­­xış et­­mə­­si im­­kan ve­­rir ki, biz onu sö­­zün əsl mə­­na­­sın­­da sə­­nət­­kar­­lı­­ğı ilə bir­­gə bö­­yük və­­tən­­daş ki­­mi xa­­tır­­la­­yaq.

Azər­­bay­­can döv­­lə­­ti S.Da­­da­­şo­­vun əmə­­yi­­ni 1940-cı il­­də yük­­sək qiy­­mət­­lən­­di­­rə­­rək ona Əmək­­dar in­­cə­­sə­­nət xa­­di­­mi adı­­nı ver­­miş­­di.

1957-ci il­­də Ba­­kı ic­­ti­­ma­­iy­­yə­­ti onun 50 il­­li­­yi­­ni qeyd et­­di. 1950-ci il­­lə­­rin so­­nun­­da S.Da­­da­­şov Azər­­bay­­ca­­nın Xalq ar­­tis­­ti adı­­na la­­yiq gö­­rül­­dü.

1969-cu il­­də dün­­ya­­sı­­nı də­­yi­­şən S.Da­­da­­şo­­vun zən­­gin re­­jis­­sor­­luq ir­­si, bir də yur­­dun­­da çı­­ra­­ğı­­nı yan­­dı­­ran beş öv­­la­­dı biz­­lə­­rə ya­­di­­gar­­dır. Öv­­lad­­la­­rı­­nın dör­­dü ata­­la­­rı­­nın sə­­nət seh­­rin­­dən ya­­xa qur­­ta­­ra bil­­mə­­di. Ömür­­lə­­ri­­ni in­­cə­­sə­­nət sa­­hə­­si­­nə həsr edib­­lər. Biz onun hə­­yat­­da özü­­nə bən­­zə­­yən xe­­yir­­xah, nə­­cib və hər­­tə­­rəf­­li bi­­li­­yə ma­­lik, ata və ana­­sı­­nın adı­­nın mə­­na­­sı­­nı – Sol­­tan və Mi­­na adı­­nı özün­­də əbə­­di­­ləş­­di­­rən İn­­cə­­sə­­nət Uni­­ver­­si­­te­­ti­­nin el­­mi iş­­lər üz­­rə pro­­rek­­to­­ru, ye­­ga­­nə qız öv­­la­­dı Sol­­mi­­na Da­­da­­şo­­va ilə gö­­rüş­­dük. Sol­­mi­­na xa­­nı­­mın ata­­sı haq­­qın­­da xa­­ti­­rə­­lə­­ri­­ni oxu­­cu­­lar üçün də ma­­raq­­lı he­­sab et­­dik:

– Atam sa­­kit, mü­­la­­yim gö­­rün­­dü­­yü qə­­dər baş­­la­­dı­­ğı iş­­də inad­­kar və ira­­də­­li idi. Rəs­­sam­­lı­­ğa, mu­­si­­qi­­nin müx­­tə­­lif sa­­hə­­lə­­ri­­nə, xü­­su­­si­­lə diri­­jor­­luq, elə­­cə də for­­te­­pi­a­­no sə­­nə­­ti­­nə də­­rin­­dən bə­­ləd idi. Mu­­si­­qi əsər­­lə­­rin­­də par­­ti­­tu­­ra­­la­­rın iş­­lən­­mə­­si, həm­­çi­­nin mu­­si­­qi­­li lib­ret­to­la­rın ya­­zıl­­ma­­sın­­da ata­­mı pe­­şə­­kar he­­sab et­­mək olar­­dı. Onun zəh­­mət­­keş­­li­­yi­­nin hə­­lə də öl­­çü me­­ya­­rı­­nı ta­­pa bil­­mə­­mi­­şəm. Te­­atr onun əsas evi idi elə bil. Əs­ki əlif­­ba, rus di­­lin­­də, elə­­cə də la­­tın qra­­fi­­ka­­sı ilə çox gö­­zəl ya­­zı üs­­lu­­bu­­na ma­­lik idi. Çox vaxt ta­­ma­­şa­­ya qo­­ya­­ca­­ğı əsə­­rin rəs­­sam işi­­nin yığ­­cam ma­­ke­­ti­­ni elə ev­­də­­cə ha­­zır­­la­­yıb apa­­rır­­dı.

İl­­lər keç­­dik­­cə, biz bö­­yü­­dük­­cə ata­­mın föv­­qə­­la­­də is­­te­­da­­da ma­­lik ol­­du­­ğu­­nu dərk edir­­dik. Ha­­zır­­la­­dı­­ğı əsər­­lə­­rin mu­­si­­qi par­­ça­­la­­rı­­nı özü il­­kin ola­­raq ça­­lır­­dı. Onun for­­te­­pi­a­­no­­da ifa­­sı­­nın əvə­­zi yox idi. Yox, atam ol­­du­­ğu­­na gö­­rə de­­mi­­rəm. Bu­­nu, din­­lə­­yən­­lə­­rin ha­­mı­­sı qeyd edə bi­­lər. İn­­san ki­­mi çox bü­­töv və ka­­mil xa­­rak­­ter­­li idi.

Onu al­­dat­­maq, onun ya­­nın­­da sə­­nə­­tə eti­­na­­sız mü­­na­­si­­bət gös­­tər­­mək qey­­ri-müm­­kün idi. Or­­kes­t­rin çox cü­­zi səh­­vi­­ni be­­lə tez tu­­tar, ye­­rin­­də­­cə dü­­zəlt­­mə­­yə ça­­lı­­şar­­dı.

İn­­cə­­sə­­nə­­tin müx­­tə­­lif sa­­hə­­lə­­ri­­ni də­­rin­­dən bil­­mə­­si ona ta­­ma­­şa­­ya qoy­­du­­ğu əsə­­rin san­­bal­­lı ol­­ma­­sı­­na şə­­ra­­it ya­­ra­­dır­­dı. Çox sa­­vad­­lı di­­ri­­jor­­luq qa­­bi­­liy­­yə­­ti­­nə ma­­lik idi. İl­­lər ke­­çib, mə­­nim, həm­­çi­­nin ata­­mı ta­­nı­­yan bə­­zi sə­­nət­­kar­­la­­rın xa­­ti­­rə­­sin­­də qa­­lan bir ha­­di­­sə­­ni xa­­tır­­la­­dım. Atam Azər­­bay­­ca­­nın elə bir gu­­şə­­si yox­­dur ki, ora­­da ta­­ma­­şa gös­­tər­­mə­­sin. Bir gün "Aşıq Qə­­rib" ta­­ma­­şa­­sı ilə qas­t­rol sə­­fə­­rin­­də olan­­da ma­­es­t­ro Ni­­ya­­zi xəs­­tə­­lən­­di­­yin­­dən səh­­nə­­yə çı­­xa bil­­mir, bu za­­man atam cə­­sa­­rət­­lə or­­kestr qar­­şı­­sı­­na çı­­xır. Bu ad­­dım or­­kes­t­rin özü­­nü də hey­­rə­­tə sa­­lır.

Atam İn­­cə­­sə­­nət İns­­ti­­tu­­tun­­da mu­­si­­qi­­li ko­­me­­di­­ya fa­­kül­­tə­­sin­­də pe­­da­­qo­­ji fə­a­­liy­­yət­­lə məş­­ğul olur­­du. Əsl is­­te­­da­­dı ilk ba­­xış­­dan gö­­rüb-yad­­da sax­­la­­maq, onu üzə çı­­xar­­maq­­la ya­­na­­şı, fə­a­­liy­­yət mey­­da­­nı­­na atıl­­ma­­sı­­na şə­­ra­­it ya­­rat­­maq­­dan mə­­nə­­vi zövq alar­­dı.

Ya­­dım­­da­­dır, Arif Ba­­ba­­ye­­vin, Şə­­fi­­qə Məm­­mə­­do­­va­­nın bö­­yük sə­­nət­­kar ola­­caq­­la­­rı­­na ümi­­di da­­ha çox idi.

Sa­­at­­lar­­la onun qar­­şı­­sın­­da otu­­rub söh­­bət­­cil­­li­­yi­­nə, dün­­ya­­gö­­rü­­şü­­nün ge­­niş­­li­­yi­­nə hey­­ran qa­­lar­­dım. Atam xal­­qa, elə, in­­san­­la­­ra gə­­rək­­li ol­­ma­­ğı əsas hə­­yat de­­vi­­zi ki­­mi qə­­bul edir­­di.